JonneRinne

Miksi poliisit liikkuvat poliisiautoilla työajan ulkopuolella?

Helsingin Sanomat julkaisi 14.5. aamulla uutisen koskien poliisimiesten matkustamista työajan ulkopuolella turvaamaan EU-puheenjohtajuuskauden aikaisia kokouksia. Samana päivänä turvallisuusalojen virkamiesliitot tulivat ulos tiedotteella, joka koski turvallisuusalojen virkamiesten matkustamiseen liittyvää problematiikkaa. Tiedotteessaan virkamiesliitot muistuttivat, että vaikka asia korostui Suomen EU-puheenjohtajuuskauteen liittyvien järjestelyiden yhteydessä, on työajan ulkopuolista matkustamista koskeva ongelma tätä huomattavasti laajempi ja ulottuu lukuisiin virkatehtäviin. Mistä asiassa on oikein kyse ja miksi maamme valtateillä liikkuu aseistettuja virkapukuisia poliiseja, jotka eivät kuitenkaan ole varsinaisesti töissä?

Virkamiehen matkustamista säädellään valtion virka- ja työehtosopimuksessa työajoista. Sopimuksen 3 §:n pykälän mukaan: ”Työajaksi luetaan työhön käytetty aika sekä aika, jonka virkamies tai työntekijä on velvollinen olemaan työpaikalla työnantajan käytettävissä. Työajaksi ei lueta päivittäisiä lepoaikoja, jos virkamies tai työntekijä saa tällöin esteettömästi poistua työpaikalta eikä matkaan käytettyä aikaa, ellei sitä samalla ole pidettävä varsinaisena työsuorituksena.”

Poliisikuntaa edustava Suomen Poliisijärjestöjen Liitto (SPJL) on omassa erillisessä tiedotteessaan ilmaissut, ettei se hyväksy työnantajan eli Poliisihallituksen tulkintaa, jonka mukaan siirtymistä toimintapaikalle ei pidettäisi varsinaisena työsuorituksena. SPJL:n tulkinta asiassa on, että sitä aikaa, jolloin poliisimies kantaa virkapukua, työnantajan suoja-, voimankäyttö- ja viestintävälineitä sekä on työnantajan välittömän ja suoran työnjohto-oikeuden alaisuudessa, on pidettävä työsuorituksena.

Poliisimiehillä on toimivalta koko maassa sekä lakiin perustuva velvollisuus puuttua yhteiskunnan häiriötilanteisiin sellaisia havaitessaan. Siksi SPJL edellyttää, että tällaista matkustamista voi ja tulee pitää poliisille kuuluvana varsinaisena työsuorituksena, joka tehdään työajalla. Arvioinnin työsuorituksena pitämisestä tulee tapahtua Poliisihallituksessa, joka tuntee operatiivisen poliisityön sisällön ja luonteen ja josta poliisitoimintaa johdetaan.

Tosiasiallisesti esimerkiksi Oulusta Helsinkiin poliisiautossa täydessä poliisivarustuksessa matkustavat poliisimiehet ovat työnantajan käytettävissä, radioyhteyden päässä ja työnantajan suoran direktio-oikeuden alaisia. Lisäksi heidät voidaan syöttää, ja syötetäänkin, Hätäkeskuksen ja poliisin operatiiviseen kenttäjohtojärjestelmään, joka mm. näyttää ajoneuvon tarkan reaaliaikaisen sijainnin. Mikäli jotain sattuu, on tämä poliisiresurssi reaaliaikaisesti Hätäkeskuksen ja kenttäjohtajan käytettävissä poliisitehtävälle, mikäli tilanne sitä edellyttää. Vastaavasti jos ajoneuvolla liikkuvat havaitsevat itse matkan aikana jotakin, johon poliisi toimivaltansa mukaisesti ja tapahtuman sitä edellyttäessä tulee puuttua (esim. liikenneonnettomuus tai vastaava), on poliisiresurssi otettavissa käyttöön välittömästi.

Lain poliisin hallinnosta (1992/110) 15 c §:n mukaan poliisimies on ilman eri määräystä velvollinen ryhtymään kiireellisiin toimiin koko maassa myös toimialueensa ulkopuolella ja vapaa-aikanaan, jos se on välttämätöntä vakavan rikoksen estämiseksi, tällaista rikosta koskevan tutkinnan aloittamiseksi tai yleistä järjestystä ja turvallisuutta uhkaavan vakavan vaaran torjumiseksi taikka jos se näihin rinnastettavan muun erityisen syyn vuoksi on tarpeen.

SPJL ei hyväksy sitä, että työnantaja käyttää lainsäädäntöä keppihevosenaan ja määrää poliisimiehet ensin matkustamaan muulla kuin työajalla ja sitten, mikäli matkan aikana ilmeneekin tarvetta poliisitoiminnalle, käskee se mainittuun toimintavelvollisuuten vedoten heidät töihin.

Tuleva EU-puheenjohtajuuskausi tulee lisäämään valmiiksi jaksamisensa rajoilla olevan poliisikunnan työpaineita entisestään. Jo nyt poliisien kesälomien pituuksia on jouduttu rajoittamaan, jotta rajallisen poliisikunnan resurssit riittävät sekä puheenjohtajuuskauden kokouksiin että myös muualle Suomeen. Kansalaisten lomaillessa resurssipula ja kiire näkyvät myös maakunnissa, joissa järjestetään suuria kesätapahtumia ajankohtana, jolloin on muutenkin poliisitoiminnallisesti vuoden kiireisin aika.

Kesän 2017 Trumpin ja Putinin tapaaminen ja sen edellyttämät turvajärjestelyt yllättivät kiireellisyytensä vuoksi myös poliisikunnan. Jo tuolloin väki jousti, keskeytti kesälomansa ja hoiti kunnialla velvollisuutensa. Kuten muistamme, sai suomalainen poliisitoiminta rutistuksen yhteydessä huomattavasti pelkästään positiivista huomiota, ja Suomi runsaasti kansainvälistä goodwill-arvoa.

Poliisikunnan edustajana emme ymmärrä, miksi tässä tapauksessa operatiivisen poliisitoiminnan toteuttamista halutaan vaikeuttaa tällaisin keinotekoisin tulkinnoin. Ja liittoomme tulleen palautteen perusteella, ei ymmärrä moni muukaan tolkun ihminen.

 

Jonne Rinne

puheenjohtaja

Suomen Poliisijärjestöjen Liitto ry

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

Olipa todella asiantunteva ja blogin aihetta syväluotaava kommentti. Tuollaiseen ei pysty muu kuin asiaa hyvin lähellä oleva ammattihenkilö.

Toimituksen poiminnat